Čeští žáci jsou ve finanční gramotnosti nadprůměrní

15.07.2014 23:49
 
 
Praha 9. července 2014 - Česká školní inspekce dnes zveřejnila výsledky mezinárodního 
šetření PISA 2012 v oblasti finanční gramotnosti. Ta byla u žáků, kteří se v jednotlivých 
zemích do šetření PISA zapojují v pravidelných tříletých cyklech již od roku 2000, 
testována vůbec poprvé. Dobrou zprávou pro české školství je, že se naši žáci zařadili 
mezi sedm nejúspěšnějších zemí a předběhli tak své vrstevníky z USA, Ruska či Francie. 
Šetření se zúčastnilo celkem 18 zemí, kromě ČR šlo např. o Belgii, Estonsko, Austrálii, 
Nový Zéland, Polsko, USA, Rusko, Francii, Španělsko, Chorvatsko, Slovensko či Itálii. 
V České republice bylo do šetření zapojeno 297 škol a zhruba 1 200 žáků. Ti řešili test 
v délce 60 minut a také doplňkový dotazník, jehož specifická varianta byla určena také 
ředitelům škol. „Testové úlohy reflektovaly situace běžného života, směřovaly k 
efektivnímu rozhodování o běžných finančních záležitostech a ke schopnosti základních 
ekonomických úvah,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. 
Navzdory očekávání s ohledem na loňské výsledky českých žáků v jednotlivých 
gramotnostech jsou jejich výsledky v oblasti finanční gramotnosti nadprůměrné. 
Čeští žáci se zařadili mezi 7 nejúspěšnějších zemí a jejich výsledky jsou 
srovnatelné s výsledky žáků Polska a Nového Zélandu. Čeští žáci dopadli lépe než 
žáci v USA, Rusku, Francii, Chorvatsku, Slovinsku, Španělsku, Izraeli nebo Slovensku, 
naopak lepší výsledky měli žáci z Šanghaje, Belgie, Estonska a Austrálie. 
Hlavní sběr dat tohoto klíčového mezinárodního měření výsledků vzdělávání u 
patnáctiletých žáků, který se uskutečnil na jaře 2012, byl rozdělen na tři části. V prosinci 
2013 byly zveřejněny výsledky žáků v čtenářské, matematické a přírodovědné 
gramotnosti, v dubnu 2014 zveřejnila ČŠI, která mezinárodní šetření v České republice 
garantuje a realizuje, výsledky v oblasti řešení problémových úloh a nyní přišla na řadu 
finanční gramotnost, která byla testována vůbec poprvé. 
Příčin úspěchu českých žáků je hned několik. Zejména jde o přístup k otázkám 
vzdělávání k finanční gramotnosti, který Česká republika dlouhodobě uplatňuje. 
„Nadprůměrné výsledky českých žáků v testech z finanční gramotnosti jsou zcela určitě 
dobrou zprávou. Je to důkaz, že ministerstvo školství tuto problematiku nepodceňuje a 
bude jí i nadále věnovat velkou pozornost,“ okomentoval výsledky šetření ministr školství 
Marcel Chládek. „Česká republika patří mezi první země na světě, které připravily koncepci 
finančního vzdělávání na celonárodní úrovni a zahrnuly do ní vzdělávání k finanční 
gramotnosti přímo ve školách,“ doplnil ministr. 
 

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Strahovice, příspěvková organizace

skolastrahovice@seznam.cz


Strahovice 125
Strahovice
747 24

IČO: 750 27 399
Zřizovatel: Obec Strahovice

ID datové schránky: hbrmhug

MŠ e-mail: ms.strahovice@seznam.cz

Základní škola: 553 650 587
Ředitelka školy: 731 172 398
Školní družina: 553 775 425
Jídelna: 553 662 620
Mateřská škola 553 650 551

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode